ثبت نام دانشگاه علوم قضایی در چه تاریخی انجام می گیرد ؟
نوشته شده توسط : کنکور نویس

دانشگاه علوم قضایی در سال ۱۳۶۱ با پذیرش اولین دوره دانشجو در رشته علوم قضایی تاسیس شد و هرسال با توجه به امکانات دانشگاه ضمن هماهنگی با وزارت علوم، اقدام به جذب دانشجو می‌نماید. در این دانشکده بیش از ۵۰۰۰ دانشجو در طی دوره‌های مختلف جذب و فارغ‌التحصیل شده‌اند که هم‌اکنون اکثریت آن‌ها در مشاغلی چون قضاوت و برخی دیگر حرفه‌هایی چون استاد دانشگاه، نماینده مجلس، وکیل دادگستری، کارشناسان ارشد سازمان‌های وابسته به قوه‌ی قضائیه و مانند آن مشغول انجام‌وظیفه هستند. در متن ذیل شرایط پذیرش دانشگاه علوم قضایی را بیان کرده ایم.

ثبت نام دانشگاه علوم قضایی 1402

داوطلبان تحصیل در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به‌ جز ثبت‌نام در آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور، به هیچ‌گونه ثبت‌نام دیگر یا تکمیل فرم یا مراجعه حضوری نیاز ندارند. كلیه داوطلبان گروه‌های آزمایشی سه‌گانه علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی که علاقه‌مند به شركت در گزینش دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری هستند، با توجه به شرایط پذیرش، علاوه بر ثبت‌نام اینترنتی در آزمون سراسری، باید نسبت به تكمیل فرم درخواست پذیرش، كه در سایت دانشگاه درج گردیده اقدام نمایند. ثبت‌نام از روز یکشنبه 1401/11/10 تا یکشنبه 1401/11/17 فقط در سایت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

اقدامات لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه علوم قضایی عبارت‌اند از:

  • ثبت‌نام در آزمون سراسری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور در بهمن‌ماه
  • شرکت در کنکور سراسری در تیرماه
  • تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش و انتخاب کدرشته‌های کارشناسی و یا کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، در مهلت اعلام‌شده به‌وسیله سازمان سنجش آموزش.دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری از طریق کنکور سراسری گروه های آزمایشی انسانی ، ریاضی و تجربی در رشته های علوم قضایی و کارشناسی ارشد علوم قضایی دانشجو پذیرش می کند و بیشترین تعداد پذیرش را از رشته انسانی دارد. داوطلبانی که می خواهند وارد این دانشگاه شوند در قدم اول باید در کنکور سراسری شرکت کنند و با کسب رتبه لازم ، اتتخاب رشته این دانشگاه را انجام دهند. سپس در صورت داشتن صلاحیت های لازم ، برای مصاحبه دعوت خواهند شد و باید در این مرحله نیز حدنصاب قبولی را به دست آورند.

    قدمت علوم قضایی را می توان به تولد اولین تمدن های بشری نسبت داد؛ چراکه همیشه در همه تمدن ها افرادی وجود داشتند که به قضاوت و حل اختلاف میان مردم می پرداختند. برای مثال در گذشته در بعضی از قبایل و روستا ها ریش سفیدان و پادشاهان قضاوت می کردند.

    اما رشته علوم قضایی در ایران در جایگاه رشته تحصیلی با پایبندی به اصول جمهوری اسلامی، عمر کوتاهی دارد و بیش از چند دهه از پیدایش آن نمی گذرد.  در سال 1356 وزارت دادگستری مکلف شد تا برای تامین کادر مورد نیاز بخش قضایی و اداری کشور با همکاری وزارت علوم و آموزش عالی اقدام به تاسیس «دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری» کرد. این دانشکده در سال 1361 شمسی اولین گروه دانشجویان خود را پذیرفت و تا به امروز به تربیت دانشجویان می پردازد.

     

      

    معرفی رشته علوم قضایی

    رشته علوم قضایی یکی از زیرمجموعه های گروه آموزشی انسانی است و دانشجویان پذیرفته شده در رشته علوم قضایی همان مفاهیم رشته حقوق را می خوانند. علوم قضایی همانند حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است که آثار حقوقی دارد و به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قواعد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت های ناشی از حوادث، و ... می پردازد. تفاوت رشته علوم قضایی با حقوق در این است که پذیرش در رشته علوم غذایی دارای شرایط خاص پذیرش است و دانشجویان علوم قضایی بورسیه تحصیلی دریافت می کنند و اکثر آن ها برای امر قضاوت آماده می شوند. علاوه بر این بعد از اتمام تحصیل، فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی متعهد به خدمت در بخش های قضایی و اداری دولتی می شوند. با توجه به وضعیت اشتغال کشور و امنیت شغلی رشته علوم قضایی، این رشته جزء رشته های پرطرفدار انسانی است. فقط پسران می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند.pasokhbama.com میگوید:  تا قبل از سال 96 دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری از کلیه ی گروه های آزمایشی اقدام به پذیرش دانشجو می کرد اما از آن سال به بعد تنها از داوطلبان کنکور انسانی دانشجو می پذیرد و عموما دانشجویان پذیرفته شده دو رقمی بودند.

     

    معرفی رشته علوم قضایی – وظایف کارشناس علوم قضایی

    مهمترین وظایف کارشناس علوم قضایی عبارتند از؛

    • تحریر دعاوی شامل بازپرسی و دادیاری
    • تحریر ادله مانند معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعیین معذور از حضور در دادگاه ها به دلایل مختلف از قبیل مرض و غیره.
    • سرپرستی محجورین فنی و حقوقی
    • تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی
    • ارائه مشاوره حقوقی به سازمان های دولتی و وزارت خانه ها
    • وکالت دعاوی خصوصی و دولتی (داخلی و خارجی)
    • اجرای احکام ( مدنی و کیفری)
    • نوشتن و تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی

     

    رشته علوم قضایی برای چه کسانی مناسب است؟

    ویژگی افرادی که در رشته علوم قضایی وارد می شوند، همانند دانشجویان رشته حقوق است. اولین ویژگی دانشجویان علوم قضایی علاقه است و انتخاب رشته آن باید براساس علاقه باشد؛ نه صرفا به دلیل اینکه رشته ای با بازارکار خوب در علوم انسانی است. از آن جایی که بسیاری از منابع و اصطلاحات حقوقی، به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی است؛ پس دانشجویان رشته علوم قضایی باید به این زبان ها تا حدودی مسلط باشند.

    همچنین فن بیان و نحوه استدلال برای کارشناسان علوم قضایی و وکلا بسیار مهم است. یکی دیگر از خصلت های کارشناسان علوم قضایی داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل و سازمان مافوق خود است. علاوه بر این یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.





:: برچسب‌ها: علوم قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: